Teknolojinin ilerlemesi ve internetin hayatın her alanına girmesi ile beraber internette bulunan verilerin miktarında çok önemli bir artış oldu. İnternet üzerinde gerçekleştirilen eylemleri takip etmeye başlayan şirketler, bu durumu avantaja çevirerek kazanç sağlamaya başladılar. Bugünkü yazımızda şirketlerin bu verileri takip etmeye başlayarak daha fazla kâr elde etmeye başlamasına yardımcı olan big data’yı, big data’nın önemini ve kullanım alanlarını inceleyeceğiz.

İsmiyle müsemma: Big Data

Big data, geleneksel veri analizi metotlarıyla analiz edilemeyecek kadar büyük, yapılandırılmış ya da yapılandırılmamış çok çeşitli verilerden oluşan veri setlerine verilen addır.

İnternette gerçekleştirdiğiniz hemen hemen hiçbir eylem tamamen kaybolmamaktadır. Big data, internetin gösterdiği çok hızlı büyüme ile birlikte hayatımıza girmiş ve internet ile eş değer biçimde büyümeye devam etmiştir.

Şirketler insanların internet üzerinde gerçekleştirdiği eylemleri analiz ederek bu durumu avantajlarına çevirmiş durumdalardır. Gerçekleştirdikleri bu analizler ile mevcut trendleri takip edebilen ve gelecekteki trendleri tahmin edebilen şirketler kâr marjlarını çok yüksek seviyelere çekmeyi başarmışlardır. Aynı zamanda big data sayesinde şirketler hedef kitlesini çok daha iyi tanımaya başlamış ve dolayısıyla çok daha isabetli reklam kampanyaları gerçekleştirebilir hale gelmiştir.

Big data’nın karakteristik özellikleri nelerdir?

Big data’yı diğer veri türlerinden ayıran 5 karakteristik özellik bulunmaktadır. Bu karakteristik özelliklerin hepsinin İngilizce’si “V” harfi ile başladığı için bunlar 5 V’ler olarak adlandırılmaktadır. Big data’yı daha iyi anlayabilmemiz için bu özellikleri incelememiz faydalı olacaktır.

Volume – Boyut : Big data’nın sıradan verilerden ayrıldığı en önemli kısım boyutudur. Big data, sıradan veri setlerine göre yüzlerce kat büyüktür. Bu boyut bazı şirketler için yüzlerce terabayt boyutundayken, bazı şirketler için yüzlerce petabyte boyutuna ulaşabilir.

Velocity – Hızlılık : Big data sıradan veriye göre çok daha hızlı bir artış göstermekte ve çok daha hızlı bir şekilde işlenmeye ihtiyaç duymaktadır. Örnek vermemiz gerekirse Google her saniye 63 binden fazla arama gerçekleştirmekte ve bunların kaydını tutmaktadır. Bu konuda verilebilecek örnekler çoğaltılabilmektedir. Örneğin Twitter’da her saniye ortalama olarak 6000 tweet atılmaktadır ve Amazon her saniye 4500 dolardan daha fazla miktarda satış gerçekleştirmektedir. Bu artış hızı sıradan bir veriye göre çok çok büyük bir seviyededir.

Variety – Çeşitlilik: 3. V’ye karşılık gelen “variety” kelimesi verilerin çeşitliliğini ifade etmektedir. Geleneksel veri setlerinde genelde tek tip veri bulunmaktadır. Big data’da veri setleri metinler, sesler, görsel veriler gibi farklı veri şekillerinden oluşmaktadır.

Bu 3 V, big data’yı diğer verilerden ayıran en önemli etkenlerdir. Bu 3 V’nin ardından big data’nın daha da önem kazanması ile beraber ortaya çıkan 2 farklı V’de bulunmaktadır. Bunlar verilerin güvenliğini ve doğruluğunu belirten “Verification” yani “Doğrulama” ve big data’nın değerinden bahseden “Value“ yani “Değer”dir.

5. V’miz olan değer günümüzde big data’nın geldiği konumu çok güzel bir şekilde ifade etmektedir. Big data’nın sahip olduğu değer internet ortamındaki popüler sözlerden birisi olan “Aldığınız hizmet karşılığında bir ücret ödemiyorsanız, ürün aslında sizsinizdir.” sözünün en temel kaynaklarından birisidir. Günümüzde insanlar sadece interneti kullanarak big data setlerinin bir parçası haline gelmektedir. Yapılan sıradan bir arama sonucunda big data’da kendisine yer edinen kullanıcılar istemsiz olarak big data’ya katılmakta ve bu şirketlere dolaylı olarak yardımcı olmaktadırlar.

Big data nasıl kullanılmaktadır?

Bilgi güçtür. Bu konsept tüm big data analizi şirketlerinin arkasında yatan konsepttir. Bilginin ne kadar önemli olduğunu ilk fark eden kişi ve şirketler ile birlikte hayatımıza giren veri analizi metotları şirketlerin çok daha başarılı kararlar almasına yardımcı olmaktadır.

Bilginin gücünden yararlanmak isteyen şirketler ve kurumlar insanların interneti kullanarak oluşturdukları verileri analiz etme yoluna gitmişlerdir. Şirketler bu yöntemi kullanarak hedef kitlesini daha iyi tanıma ve sundukları hizmet hakkında daha iyi bilgiler edinmeyi hedeflemektedirler.

Günümüzde big data’nın analizini gerçekleştirmenin pek çok yolu bulunmaktadır. Big data analizi için hazırlanmış özel programlar mevcut olduğu gibi sadece bu iş ile ilgilenen şirketler de bulunmaktadır. Veriler trendlere, çeşitli değişkenlerle korelasyonlarına ve aykırı durumlarına özellikle dikkat edilerek analiz edilir. Makine öğrenmesi, veri entegrasyonu ve çeşitli istatistik yöntemleri en yaygın şekilde kullanılan analiz yöntemleri arasındadır.

Big data analizinin önemi nedir?

Big data analizi, bilgiyi güce dönüştürmenin en etkili yollarından birisidir. Big data analizleri sayesinde şirketler hedef kitlesini daha iyi tanıyabilir, eksiklerini görebilir ve gelecekteki trendlerden en yüksek verim ile yararlanabilir. Big data analizi dünyadaki her sektörde başarıyla uygulanabilecek ve çok büyük faydalar sağlayacak bir yöntemdir.

Şirketler big data analizleri sayesinde çok daha başarılı reklam kampanyaları yürütmektedir. Aynı zamanda big data analizinin şirket giderlerinde azalmaya yol açtığı da araştırmalarla sabittir. Ünlü araştırma şirketlerinden McKinsey şirketi, big data analizi kullanan şirketlerin faaliyet kârının %60’a varana kadar arttığını yazmıştır.

Big data analizinin kullanım alanlarına bir kısıtlama getirmek mümkün değildir. Big data analizi şirketler tarafından kullanıldığı gibi devletler tarafından da kullanılmaktadır. Big data analizi sayesinde bilgisayar biliminde ve tıp biliminde de çok önemli gelişmelere ışık tutulmaktadır. Günümüzde big data’nın en çok kullanıldığı alanın ise bankacılık olduğu tahmin edilmektedir. Bankalar her gün çok büyük miktarlarda veri üretmekte ve bu verilerin analizini gerçekleştirmektedir.

 Sonuç

Günümüzde big data’nın önemi ve kullanım alanları her gün giderek daha da artmaktadır. Tıp sektöründe hastalıkların erken ve doğru teşhisinden eğitimin kalitesini arttırmak için yapılan araştırmalara kadar her sektöre girmeyi başarmış olan big data analizi kurumların giderlerini azaltıp, gelirlerini arttırmaya yardımcı olan bir analiz yöntemidir.

Gelecekteki en önemli teknolojilerden birisi haline gelecek ve dünyadaki en etkili sektörlerden biri olarak nitelendirilecek olan veri sektörünün bu ayrılmaz parçasına hak ettiği değeri en erken şekilde vermek her kurumun yararına olacaktır.

Doğuş Elektronik olarak bizler ne yapıyoruz?

Doğuş Elektronik olarak sizler için uzman kadrolarımızla veri merkezinizin yapısal tasarımını en doğru ve uygun şekilde yapıyor, alanında en iyi olan donanımlarımız ile ihtiyaçlarınızı kesinlikle karşılayabilecek projeler üretiyoruz. Sıfırdan bir veri merkezi kurulumunda ya da mevcut veri merkeziniz üzerinde yapılacak olan iyileştirmelerde sizlerle birlikte çalışmaktan mutluluk duyarız.

Veri merkezinize sunabileceğimiz iklimlendirme çözümleri, yapı çözümleri gibi çözümler hakkında daha detaylı bilgiye bu bağlantıyı kullanarak ulaşabilirsiniz. Aynı zamanda bloğumuzda bulunan “İklimlendirme nedir?”, “Veri Merkezi Soğutma Çözümleri” yazılarına da göz atabilirsiniz.

Bize ulaşın

İhtiyacınız olan çözüm doğrultusunda uzman ekibimizden daha detaylı bilgi almak için bir tanışma ve proje toplantısını hemen sizler için ayarlayabiliriz.

Bizlere ulaşmak için sales@dogussaha.com email adresini, 0212 222 8989 telefon numarasını ve sitemizin iletişim bölümünü kullanabilirsiniz.